Approfondimento storico e nuove tecnologie: il laboratorio didattico “Noi e gli Altri”
Abstract
The paper describes the experience and results of the teaching laboratory “Us” and the “Others”, organized by two Institutes of the CNR, the Institute of History of Mediterranean Europe, located in Cagliari, and the Institute for Educational Technology, during the Genoa Science Festival 2010.
The laboratory was designed by researchers to offer students of lower and upper-secondary school the opportunity to experience historical research on the Internet and to encourage reflection on what are the advantages and limitations of the information problem solving process while using Internet. The learning goal was to familiarize students with different information resources and search techniques, as well as to help them establishing the reliability of the information source.
At the end of each session, students were asked to fill out a questionnaire describing the strategy adopted for searching, processing and selecting reliable information. Preliminary results are briefly presented here.
Il contributo descrive l’esperienza e i risultati del laboratorio “Noi e gli altri”, organizzato da due Istituti del CNR, l’Istituto di Storia dell’Europa Mediterranea di Cagliari e l’Istituto per le Tecnologie Didattiche di Genova, nell’ambito del Festival della Scienza. Il laboratorio è stato pensato dai ricercatori per offrire agli studenti di scuola secondaria di primo e secondo grado l’opportunità di fare un’esperienza di ricerca storica su Internet e per favorire una riflessione su quali siano i vantaggi e i limiti della ricerca di informazioni in Rete.
Le attività proposte nel laboratorio sono state strutturate in modo da stimolare nei ragazzi la capacità di affrontare la ricerca di informazioni in Rete in maniera attiva e critica in un ottica di problem solving. I processi di ricerca degli studenti sono stati monitorati dai ricercatori mediante questionari compilati alla conclusione delle sessioni di lavoro, allo scopo di approfondire i comportamenti dei ragazzi in relazione alla ricerca e all’analisi delle informazioni. I dati sono stati raccolti ed elaborati e i risultati vengono qui brevemente presentati.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish with this Journal agree to the following terms:
Authors retain copyright and grant the Journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
This Journal permits and encourages authors to post items submitted to the Journal on personal websites or institutional repositories both prior to and after publication, while providing bibliographic details that credit, if applicable, its publication in this Journal.