The transformations of shipping in the second half of the nineteenth century from the viewpoint of a minor harbour: The case of Savona
Abstract
The article focuses on transformations in the field of navigation during the 19th century, observed through the lens of a small port in Liguria, Savona. The use of a variety of primary sources (ship visits, crew rolls, travel reports) allows for the reconstruction of the gradual shift from traditional sail navigation to the new era of steam navigation. Between the 1850s and the 1870s, also thanks to the economic policies of the Kingdom of Sardinia, there occurred the final major feat of traditional wooden shipbuilding. Subsequently, within a few years, industrialization necessitated the expansion of the port area and created conditions for the dominance of steamships, accompanied by a host of innovations in the maritime labor sphere.
L'articolo si concentra sulle trasformazioni nel campo della navigazione nel corso dell'Ottocento, osservate attraverso la lente di un piccolo porto ligure, Savona. L'uso di una varietà di fonti primarie (visite alle navi, rotoli di equipaggio, resoconti di viaggio) consente di ricostruire il graduale passaggio dalla tradizionale navigazione a vela alla nuova era della navigazione a vapore. Tra il 1850 e il 1870, anche grazie alle politiche economiche del Regno di Sardegna, avvenne l'ultima grande impresa della tradizionale costruzione navale in legno. Successivamente, nel giro di pochi anni, l'industrializzazione rese necessaria l'espansione dell'area portuale e creò le condizioni per il predominio delle navi a vapore, accompagnate da una serie di innovazioni nella sfera del lavoro marittimo.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish with this Journal agree to the following terms:
Authors retain copyright and grant the Journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
This Journal permits and encourages authors to post items submitted to the Journal on personal websites or institutional repositories both prior to and after publication, while providing bibliographic details that credit, if applicable, its publication in this Journal.