The transformations of shipping in the second half of the nineteenth century from the viewpoint of a minor harbour: The case of Savona

  • Paolo Calcagno Università degli Studi di Genova
Keywords: Shipping, Savona, Liguria, Great Transition, Navigazione, Grande Transizione

Abstract

The article focuses on transformations in the field of navigation during the 19th century, observed through the lens of a small port in Liguria, Savona. The use of a variety of primary sources (ship visits, crew rolls, travel reports) allows for the reconstruction of the gradual shift from traditional sail navigation to the new era of steam navigation. Between the 1850s and the 1870s, also thanks to the economic policies of the Kingdom of Sardinia, there occurred the final major feat of traditional wooden shipbuilding. Subsequently, within a few years, industrialization necessitated the expansion of the port area and created conditions for the dominance of steamships, accompanied by a host of innovations in the maritime labor sphere.

L'articolo si concentra sulle trasformazioni nel campo della navigazione nel corso dell'Ottocento, osservate attraverso la lente di un piccolo porto ligure, Savona. L'uso di una varietà di fonti primarie (visite alle navi, rotoli di equipaggio, resoconti di viaggio) consente di ricostruire il graduale passaggio dalla tradizionale navigazione a vela alla nuova era della navigazione a vapore. Tra il 1850 e il 1870, anche grazie alle politiche economiche del Regno di Sardegna, avvenne l'ultima grande impresa della tradizionale costruzione navale in legno. Successivamente, nel giro di pochi anni, l'industrializzazione rese necessaria l'espansione dell'area portuale e creò le condizioni per il predominio delle navi a vapore, accompagnate da una serie di innovazioni nella sfera del lavoro marittimo.

Author Biography

Paolo Calcagno, Università degli Studi di Genova

Associate Professor of Early Modern History at the University of Genoa and a member of the Laboratorio di storia marittima e navale – centro di ricerca “Fernand Braudel”, he primarily focuses on trade and navigation during the early modern period. Among his publications, notable is the monograph titled Fraudum. Contrabbandi e illeciti doganali nel Mediterraneo (secolo XVIII) published by Carocci in 2019. For the journal RiMe. Rivista dell'Istituto di Storia dell'Europa mediterranea he edited the Issue 8/I n.s., 2021 entitled “I generi coloniali americani nel Mediterraneo: i grandi porti come centri di destinazione, di consumo e di redistribuzione (XVII-XIX secolo)”.

Published
2023-12-31
Section
RiMe 13/I n.s. (December 2023)