Un Novello Costantino? Il polittico di Ottana, Mariano d’Arborea e altre espressioni del potere giudicale nelle raffigurazioni artistiche
A new Constantine? The Ottana polyptych, Mariano of Arborea and other expressions of giudicale power in artistic depictions
Abstract
The image of Mariano of Arborea, depicted in the altarpiece of the Ottana cathedral, represents one of the few surviving cases of depictions of Sardinian rulers at the time of the Giudicati. This article aims to investigate the modes of representation of power chosen by the Arborean ruler, at a time when the sovereignty of the ruling house was threatened by the Aragonese presence in Sardinia. New comparisons will be conducted with other coeval pictorial evidence found in Sardinia, in particular the frescoes of Bosa. Other parallels will also be proposed with similar modes of representation of power attested in the Balkan area. As well, in the late 13th and early 14th centuries, there seems to have been a tendency to regard Constantine the Great, emperor and saint, as the guarantee of sovereignty in danger, or to be consolidated, in much the same way as Mariano of Arborea proposed around the middle of the 14th century.
L’immagine di Mariano d’Arborea nel polittico della cattedrale di Ottana, è uno dei pochi casi di raffigurazione dei regnanti sardi al tempo dei Giudicati. Questo articolo si propone di indagare le modalità di rappresentazione del potere scelte dal sovrano arborense nel momento in cui la sovranità della casa regnante d’Arborea era minacciata dalla presenza aragonese in Sardegna. Verranno proposti nuovi confronti con altre testimonianze coeve presenti nell’isola, in particolare gli affreschi di Bosa, e verranno inoltre suggeriti dei paralleli con analoghe modalità di rappresentazione del potere attestate in area balcanica. Anche qui, infatti, si può riscontrare, fra la fine del XIII secolo e l’inizio del XIV, la tendenza a riferirsi alla figura di Costantino Magno, santo e imperatore, come garante di una sovranità in pericolo o da consolidare, in maniera analoga a quanto lo stesso Mariano d’Arborea sembra voler proporre attorno alla metà del Trecento.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish with this Journal agree to the following terms:
Authors retain copyright and grant the Journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
This Journal permits and encourages authors to post items submitted to the Journal on personal websites or institutional repositories both prior to and after publication, while providing bibliographic details that credit, if applicable, its publication in this Journal.