The Tuili Altarpiece’s Tabernacle-Niche: Theology, Science and Religious Practices in a Late-Medieval Sardinian Retablo

  • Alberto Virdis Università degli Studi di Cagliari
Keywords: Tuili Altarpiece, Catalan-Gothic painting, Catalan Sardinia, Ocular Communion, Mass of St. Gregory, Fortalitium Fidei, Peter of Limoges, De oculo morali, Jewish-Christian Disputations, Alonso de Espina, Pittura gotico-catalana, Comunione oculare, Messa di S. Gregorio

Abstract

Two paintings in the altarpiece of St. Peter’s church in the Sardinian village of Tuili, made around the year 1500 and traditionally attributed to the Master of Castelsardo, reveal important information about the artist’s cultural background.
The aim of this study is to show how these paintings reflect the theological debates generated by the controversies involving Jews and Christians in Castile and Aragon in the second half of the fifteenth century, the theories on the status and importance of the sacred images, the practice of the ocular communion and the theories of vision diffused by Peter of Limoges’ treatise De Oculo Morali.

Lo studio di due tavole della predella del retablo della parrocchiale di San Pietro a Tuili, realizzato attorno all’anno 1500 e tradizionalmente attribuito al Maestro di Castelsardo, rivelano importanti informazioni sul contesto culturale di riferimento dell’artista. Si cercherà di ricollegare queste immagini al dibattito teologico ebreo-cristiano in corso in Castiglia e Aragona nella seconda metà del ‘400, alle teorizzazioni sul ruolo e sulla funzione delle immagini sacre, all’importanza della pratica della “Comunione oculare”e alle teorie sulla visione diffuse in Europa dal trattato De oculo morali di Pietro di Limoges.

Published
2013-12-31
Section
Focus