Lost Christianities in textbooks. A case study of the high schools in Rome specialising in classical studies
Abstract
Religion today represents a field of interest that is extensively analysed in line with a variety of different approaches and methodologies. The teaching and educational sectors covering religion and the history of religions have also been invested by this renewed climate of interest, although they still today represent an object of peripheral inquiry. The spread of stereotypes and the distortion and partial interpretation of sources, erroneous knowledge and interpretations extraneous to the historical data, are topics on the agenda not only in the debate in civil society itself but also in university lecture halls. This presentation is the result of an investigation concerning the history of Christianity and conducted on the history textbooks most commonly used in the twenty-five grammar schools in Rome. It is the intention of the working group to extend the analysis to other secondary schools. The contribution intends to launch a reflection on the way in which secondary school textbooks present Christianity, starting from three key themes, which are for various reasons significant: 1) the emergence of Christianity from its Jewish origins; 2) the existence of various forms of Christianity since ancient times; 3) the structuring of an ecclesiastical hierarchy and, in particular, the constitution of the papacy.
La religione rappresenta oggi un campo di interesse ampiamente scandagliato secondo approcci e metodologie diversificati. Anche i settori dell’insegnamento e della didattica correlati alle religioni e alla storia delle religioni sono stati investiti da questo rinnovato clima di interesse, sebbene, com’è stato già adeguatamente messo in luce, essi ancora oggi rappresentino un oggetto di indagine periferico e, in larga parte, inesplorato. La diffusione di stereotipi, la pervasività di facili e grossolane generalizzazioni, la distorsione e la parziale interpretazione delle fonti, per non parlare della diffusione di conoscenze erronee ed estranee al dato storico, rappresentano uno dei temi all'ordine del giorno non solo nel dibattito della società civile ma anche tra i banchi delle aule universitarie. Il presente contributo è frutto di un’indagine inerente la storia del cristianesimo e condotta sui libri di testo di storia più adottati nei 25 licei classici statali di Roma, benché sia intenzione del gruppo di lavoro estendere l’analisi anche ad altre scuole secondarie. L’articolo intende avviare una riflessione sul modo in cui i manuali scolastici delle scuole superiori presentano il fenomeno della religione cristiana a partire da tre temi-chiave, considerati per varie ragioni significativi: 1) L’emergere del cristianesimo dalla sua matrice giudaica 2) L’esistenza di più cristianesimi fin dall’epoca antica 3) Lo strutturarsi di una gerarchia ecclesiastica e, in particolare, il costituirsi del papato.
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