Primavera Araba a Primavalle. Un’esperienza di educazione ai media e alla cittadinanza nell’era dei social network
Arab Spring in Primavalle. An educational experience for media and citizenship in the age of social networks
Abstract
Over the last years, there has been a growing interest towards the role of social media as means to support civic and political participation of young people. However, studies on the topic from an educational perspective are still rare. This paper presents the results of an educational action research on civic engagement and new digital media that was carried out in a high school within the European project e-Engagement against Violence (Daphne Programme 2012-2014), with the aim to promote critical understanding and active use of media in the political arena. The analysis of websites of political parties and the Arab Spring case provided the opportunity to engage students with these themes involving them in an activity of media and citizenship education.
Negli ultimi anni, è cresciuta l’attenzione intorno al ruolo dei social media a supporto della partecipazione civica e politica delle nuove generazioni. Tuttavia, gli studi di taglio educativo sul tema sono ancora carenti. Questo articolo presenta i risultati di una sperimentazione didattica sulla partecipazione civica e i nuovi media digitali, realizzata in una scuola secondaria di secondo grado nell’ambito del progetto europeo e-EAV (Programma Daphne 2012-2014), allo scopo di promuovere le capacità di comprensione critica e di uso attivo dei media nell’arena politica da parte dei giovani. L’analisi di siti di partiti politici e lo studio del caso della Primavera Araba hanno offerto l’occasione per lavorare su questi temi coinvolgendo gli studenti in un percorso di educazione ai media e alla cittadinanza.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish with this Journal agree to the following terms:
Authors retain copyright and grant the Journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
This Journal permits and encourages authors to post items submitted to the Journal on personal websites or institutional repositories both prior to and after publication, while providing bibliographic details that credit, if applicable, its publication in this Journal.